Szkoła Podstawowa nr 2
im. Stefana Czarnieckiego z Oddziałami Integracyjnymi
w Sulejówku
Oddziały przedszkolne Biuletyn informacji publicznej e-Dziennik
Kalendarium wydarzeń
marzec 2018
pon.wt.śr.czw.pt.so.nd. 12345678910111213141516171819202122232425262728293031
kwiecień 2018
pon.wt.śr.czw.pt.so.nd. 123456789101112131415161718192021222324252627282930
maj 2018
pon.wt.śr.czw.pt.so.nd. 12345678910111213141516171819202122232425262728293031

Integracja w pigułce

CO TO JEST INTEGRACJA?


Integracja to proces mający na celu stworzenie warunków, w których dzieci niepełnosprawne i pełnosprawne będą mogły wspólnie żyć, uczyć się, współpracować. Proces ten nie opiera się jedynie na umieszczeniu dzieci w jednej społeczności, ale także na nawiązywaniu wzajemnych relacji między dziećmi niepełnosprawnymi i pełnosprawnymi.

Integracja to także nowy model oświaty będący przeciwieństwem segregacji, izolacji i dezintegracji. Jej przejawem jest tworzenie klas integracyjnych w szkołach masowych. Klasa integracyjna jest formą edukacji stworzoną w celu włączenia dzieci niepełnosprawnych w społeczność dzieci pełnosprawnych, a tym samym rozwinięcia między tymi dziećmi pozytywnych więzi emocjonalno-społecznych. Pierwsze klasy integracyjne powstały w Polsce już w 1993 roku.

Świat ludzi pełnosprawnych jest naturalnym otoczeniem, w którym dziecko niepełnosprawne musi odnaleźć swoje miejsce. Szansę na przebywanie w takim środowisku stwarza właśnie integracyjny system kształcenia.


Zalety integracji:
  • Poznanie nowych kolegów.
  • Uczenie się tolerancji i empatii.
  • Większa łatwość w zdobywaniu wiedzy.
  • Budowanie wiary w siebie i zespół.
  • Poczucie odpowiedzialności za siebie i innych oraz efekty wspólnie podejmowanych działań.
  • Zaspokojenie takich potrzeb jak- uznanie, bezpieczeństwo, dzielenie się sukcesami.
  • Udzielanie porad dla rodziców.
  • Ułatwiony dostęp do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
  • Mała liczba uczniów w klasie.
  • Dzieci niepełnosprawne odnajdują w klasie integracyjnej równowagę psychiczną, pokonują lęk przed nowym środowiskiem, dowiadują się, że kalectwo nie dyskryminuje, ani nie stawia na uprzywilejowanej pozycji.
  • Przygotowuje dzieci do życia w normalnym świecie.
  • Aktywnie uczestniczą w zabawach i zajęciach jak sprawni koledzy.
  • Stawiane im wymagania zmuszają je do mobilizacji i kształtują realny obraz samego siebie.
  • Poszerza zainteresowania, rozwija mowę i wyobraźnię.

Integracja:
  • Uczy w naturalny sposób wrażliwości, otwartości, wyrozumiałości.
  • Uczy wzajemnej akceptacji w oparciu o życzliwe odnoszenie się do innych.
  • Uczy radości z dawania.
  • Pozwala zdobywać doświadczenie, że w szkole liczy się nie tylko wiedza, ale i serce.
  • Łagodzi obyczaje, dzieci są mniej agresywne; uczą się mądrze sobie pomagać.
  • Pozwala pozbywać się egoizmu, uczy rozumieć innych.
  • Powoduje zanik niezdrowej rywalizacji na rzecz współdziałania.